Regen, wind of mist, Velsen vist!

Delen

Afgelopen zondag weer even wezen vissen in de Tunnelput Velsen-Zuid.
Het is een schitterend water met een mooi bestand aan vis en vele vissoorten.
Toch heb ik hier al tijden niet meer gevist, wat blijkt, de laatste keer dat ik daar gevist heb en wat gevangen heb is in 2006 geweest.(Toch handig de vangstenregistratie om je vangstgegevens na te kijken. )

De reden dat ik het water een tijd niet meer bevist heb is dat ik het een beetje overbevist vindt. Er wordt zoveel gevist en zoveel gevoerd. Stel er zit al de hele dag iemand te vissen op de steiger en die voert af en toe, als hij of zij dan weggaat dan kiept men vaak overgebleven voer en of aas ook nog in het water. Een uur later kom jij vissen op dezelfde plek, je krijgt geen beet en gaat weer voeren etc. etc. etc…  Mijn ervaring is dat je de ene keer daar onwijs goed kunt vangen en de andere keer helemaal niets vangt. Ook hebben wij de term “Tunnelput beet” geïntroduceerd doordat we daar vele vissessies wel de hele avond beet hadden maar niks vingen omdat ze niet door willen bijten of dat de kleine visjes continu even aan je aas zitten.
De term “Tunnelput beet” gebruiken we vaker als we op een ander water wel beet hebben maar ze niet willen doorbijten.

Het is 18:20 als we aankomen bij de Tunnelput. Het was een mooie en warme dag dus we verwachten een zwoele warme avond maar als we daar aankomen staat er niet veel zon meer op de kant en voelt het al een beetje koeltjes aan.
Er zit voor de rest niemand te vissen dus we hebben de keus waar we gaan zitten en we kiezen voor de 1e steiger.
Net als we aan het optuigen zijn komt er een karpervisser en visseres een paar meter van ons vandaan zitten. Ben benieuwd of die nog een karper gaan vangen!

Onze bedoeling is dat we vooral gaan vissen op Zeelt met de vaste hengel. Er zwemmen mooie zeelts rond en een week geleden heeft mijn vader hier een mooie Zeelt van 51cm gevangen.
Als aas hebben we maïs en made bij ons.
Toch tuig ik ook nog mijn werphengel op en knoop een dobber met onderlijn eraan en ga hiermee vlak onder de kant vissen met een vlok brood om zo hopelijk ook een Zeelt of zelf een Karper te haken.

Mijn werphengel ligt het eerste in het water en ik ben bezig met de vaste hengel op te tuigen als ik ineens zie dat mijn dobber onderschiet! En hij komt ook direct weer boven! Ik laat nog een tijdje de boel in het water in de hoop dat de vis nogmaals het brood pakt maar helaas…. Er gebeurd niets meer. Dat is nou het nadeel om met 2 hengels te vissen, eigenlijk ben je altijd met 1 hengel te laat zo blijkt ook later als ik met mijn werphengel bezig ben en mijn dobber van mijn vaste hengel schiet onder. Helaas!!

Verder ben ik weer lekker bezig, ik ga op mijn dobber staan, mijn lijn zit direct al in de knoop, mijn haak valt tussen de steiger en als ik mijn lijn ophaal blijft mijn haak onder de steiger vastzitten, mijn pijloodje valt uit mijn handen zo tussen de planken door het water in, bij het afwikkelen van mijn tuigje valt het tuigrekje in het water….. maar voor de rest ging het goed hoor.

In het begin van de avond vang ik een mooie grote brasem (helaas had ik bij deze vangst de cm niet bij de hand) en even later een mooie voorn van 20cm. Mijn vader vangt een mooie brasem van 52cm en wat opvalt is dat deze Brasem een ontzettende donkere kleur heeft.

Over het algemeen is mijn ervaring dat de brasems hier meestal een lengte hebben in de 40 cm.
Als ik mijn vangstgegevens nog even nakijk heeft mijn record brasem op dit water een lengte van 54 cm en heeft de kleinste brasem een lengte van 39cm.(Goh.. alweer handig dat vangstregistratie systeem.) De brasems zijn net nadat je aanslaat vrij sterk maar al snel geven ze zich over en trek je ze zo het net in. De grootste zeelt die ik hier gevangen heb is 44 cm.
Vroeger (zo’n 14 jaar geleden) heb ik hier ook wel regelmatig paling gevangen aan made maar de laatste tijd heb ik zelf nooit meer gezien of gehoord dat iemand daar nog een paling vangt.

Naar mate de avond vordert wordt het ook echt een stuk kouder en krijgen we helemaal geen enkele beet meer. De karpervisser naast ons vangt nog 3 brasems waar hij volgens mij niet helemaal blij mee is. Het is 21:30 als we besluiten weer in te pakken, niet omdat we geen beet meer krijgen maar puur omdat het een stuk kouder is geworden. In de auto zien we ook op de thermometer een temperatuur van 13 graden!! Tjeetje dat is gewoon 10 graden verschil met vanmiddag! We vroegen ons nog af of het misschien daardoor is gekomen dat we geen beet meer kregen.

Al met al toch weer even lekker gevist in de Tunnelput.
Helaas is het vangen van een Zeelt uitgebleven maar daar komen we zeker nog een keer voor terug.
Wat voor de rest nog opviel is dat er complete plastic tuinstoelen in het water liggen en aardig wat rotzooi zoals lege pakjes en plastic zakjes etc. etc.  Ook vond ik nog een stuk vislijn waarvan ik eigenlijk dacht dat het een waslijn was..wat een dik touw zeg. Ik gok zeker op 40 honderdsten als het niet dikker is, JAWS haal je er volgens mij nog mee binnen.

Hopelijk krijgen we eerdaags ook nog inzage van Rijkswaterstaat betreffende het bestemmingsplan zodat we precies weten wat er met de vissteigers gaat gebeuren en of we nog kunnen vechten voor nieuwe steigers. Helaas laat Rijkswaterstaat tot nu toe nog niets van zich horen.

Tunnelput! I’ll be back!!